In Sundhed og Livsstil

Nyt job – Fokus på sundhed og maddannelse hos samfundets yngste

Normalt omhandler mine indlæg opskrifter og med maden i fokus, men tænker som noget nyt at skrive lidt om hvad jeg brænder for omkring sundhed i vores samfund. For sundhed er et vidt begreb som bliver (mis)brugt i utrolig mange sammenhænge, og som egentlig er gået hen og blevet et fænomen der er op til den enkelte selv at vurdere hvad er.

___

Når man bevæger sig ud på at gøre sig klog på hvad sundhed er, kan man hurtig komme ud på dybt vand og debatten kan hurtigt tage forskellige drejninger som ikke er hensigten. Her på Frøken Madglad er tanken derfor at skrive forskellige indlæg der vil omhandle hvad sundhed egentlig er udfra et sundhedsfagligt synspunkt i forskellige sammenhænge. Såsom hvornår er man sund? En sund livstil! Sunde vaner… I mindre usund hyggeweekend m.m.

I dette indlæg vil jeg fortælle jer lidt om hvad jeg skal bruge det næste halve år til…

___

I midten af marts startede jeg på mit nye arbejde, hvilket er super rart at komme lidt ud hverdag igen, for på trods af at jeg holder af alle mine små projekter med bloggen, må jeg nok indse at jeg er meget social og holder af liv omkring mig også i hverdagen, hvilket jeg er så heldig at mit nye job tilmed giver mig.

Jeg har fået et barselsvikariat i en daginstitution, hvor der både er vuggestue og børnehavebørn, min stilling er i køkkenet hvor jeg i samarbejde med en dygtig klinisk diætist, planlægger, udvikler, tilbedrer og server en sund og nærende kost til samfundets yngste.

Min vision for vikariatet er helt sikkert at give børnene den bedste start på livet, gennem en sund kost. Dette tilstræbes at gøres ved at skabe en bevidst maddannelse og fødevarerforståelse i en tidlig alder, for på den måde at påvirke børnenes madmod, interesse og forståelse for den fødevarer de indtager. Skal vi have et sundt og balanceret samfund, nytter det ikke at vi som sundheds faglige kommer med en løftet pegefinger, overfor de der allerede har en mindre sund livstil. Nej, jeg mener at det derimod er at skabe en forståelse og maddannelse hos den enkelte så tidligt som muligt.

Jeg er helt sikker på at de kommende måneder bliver en hård, spændende og lærerig rejse, men jeg glæder mig utrolig meget og vi er allerede igang med første tiltag, hvor pædagogerne kan tage børnene i hånden og vise dem hvad vi får at spise, hvis ikke de vil smage på det af en eller anden grund.

Vi har lavet en stor plakat med overskriften “Dagens måltid” og et billede af en gryde i bunden. Hensigten er at børnene hver dag kan gå ned og kigge på plakatten og se hvad der er til frokost. Når køkkenet møder ind om morgenen, sætter vi de fødevarer fast på gryden, som der er i dagens måltid. Fødevarerne hænger alle sammen ved siden af plakaten så børnene når som helst kan gå hen og se hvad det er de spiser. På den måde lærer børnene om fødevarerne, hvilket skaber en større forståelse for fødevarerne, en interrese og skaber en madmod og på den måde skaber en maddannelse.

Print Friendly, PDF & Email

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply